Snippets zijn de stukjes tekst die in zoekmachines staan. Deze snippets dienen als een soort welkomstbericht voor potentiële klanten. Het is dan ook logisch dat deze snippets de juiste tekst moeten bevatten om deze mensen daadwerkelijk op je website te krijgen.
Er zijn verschillende soorten snippets die u in kunt zetten. Hieronder staan de verschillende soorten snippets beschreven.
De SERP snippets zijn de normale stukjes tekst (Meta discription), titel (Meta title) en url (url) die u in zoekmachines tegenkomt. Deze snippets zorgen ervoor dat een potentiële bezoeker alvorens op de website weet wat er op die website te halen is. Enorm belangrijk dus.
Als u in zoekmachines kijkt ziet u onder de zoekbalk direct een enorm groot getal staan. Dit getal geeft het aantal webpagina’s weer die hij heeft gevonden op het zoekwoord dat u hebt ingetypt.
Om tussen al deze bedrijven op te vallen met uw website moet u dus van goede huize komen om direct de aandacht te trekken. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als advertenties op social media kanalen. U moet een potentiële klant doen stoppen met scrollen omdat u ze direct pakt met uw tekst. Onder het kopje ‘7 schrijftips voor pakkende snippets’ verderop in deze blog meer over hoe u potentiële klanten kunt laten stoppen met scrollen.
Rich snippets zijn dezelfde snippets als de normale snippets, maar dan met extra informatie onder uw stukje tekst. Deze informatie is afkomstig van structured data van uw website. Structured data is in het kort een stukje code dat u kan toevoegen aan de HTML van uw website waarmee uw crawlbots (zoekmachines) laat weten waar de content op uw website voor staat. Dit is niet alleen interessant voor de zoekmachines. Maar ook voor uw potentiële klant.
Deze rich snippets bevatten namelijk net even wat meer informatie, nemen meer ruimte in zoekmachines en kunnen relevant zijn voor uw klant. Maar welke soorten informatie kan extra worden toegevoegd aan de snippets?
Hier een paar voorbeelden:
Deze soort snippet is bijna hetzelfde als de rich snippets maar eigenlijk ook totaal niet. Lekker duidelijk he? Ik leg het uit.
De featured snippets zijn blokken in zoekmachines waarin u direct antwoord hebt op een vraag die u stelt aan Google (zoekmachines). U stelt deze vraag natuurlijk niet om heel lang te moeten zoeken naar het antwoord. U wilt zo snel mogelijk antwoord op die vraag. Google is hierover na gaan denken en heeft de 'featured snippets' bedacht. Deze snippets zoeken door miljoenen (misschien wel miljarden) websites op zoek naar het antwoord wat u zoekt. Google laat direct het antwoord zien wat hij denkt dat past bij uw vraag.
Vaak laat Google ook een foto zien, een meta titel en een url. Zo krijgt u antwoord op uw vraag. Maar wilt u meer weten? Dan kunt u doorklikken naar de website. Ook weer goed voor uw SEO dus.
Het verschil tussen featured snippets en rich snippets is dat u featured snippets niet kan toevoegen aan de HTML van uw website. Google heeft dit zelf in de hand. Belangrijk is dus dat u na gaat denken over vragen die klanten hebben en hier zo duidelijk mogelijk antwoord op geeft op uw website.
U kunt uw SERP snippets zelf opmaken, als u dit niet doet pakken zoekmachines zelf informatie van uw website af dat zij zien als de beste informatie. Dit wordt steeds geavanceerder, maar soms dekken deze omschrijvingen niet helemaal de informatie die u wilt geven aan de lezer.
In de omgeving waar uw website in is gebouwd (bijvoorbeeld: webflow of wordpress) kunt u deze informatie doorgeven. Als u de website dan opnieuw dupliceert ziet u dat de snippets verschijnen (tenzij zoekmachines featured of rich snippets zien in uw website).
Als u deze informatie doorgeeft heeft u te maken met de volgende 3 gegeven die u aan kunt passen:
Laat hieronder uw telefoonnummer en mailadres achter dan neem ik binnen twee werkdagen contact met u op.