Marketing
5 minuten leestijd

AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Geschreven door
Anne Laura Drost
Gepubliceerd op
May 1, 2023

Sinds mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in heel de Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. In het Engels staat dit ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). 

Waar staat de AVG-wetgeving voor?

De AVG wetgeving staat voor de privacy van de burger woonachtig in de EU. Het is van toepassing als je te maken hebt met persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, BSN, enzovoort) van klanten, personeel of andere personen. 

Binnen de AVG gaat het vooral om het verwerken van persoonsgegevens, deze verwerking omvat een viertal soorten verwerking, namelijk:

  • Het opslaan, bewerken of aanpassen van de gegevens;
  • Verzamelen en structureren van de gegevens;
  • Verspreiden en combineren van de gegevens;
  • Maar ook het verwijderen van de gegevens.

Deze gegevens kunnen handmatig maar ook automatisch worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een mailinglijst die je hebt gemaakt. 

De AVG-wetgeving en marketing?

Binnen de marketing heb je natuurlijk te maken met persoonsgegevens. Denk maar eens aan de automatische e-mail die je er maandelijks uitstuurt, de klanten die je bellen voor een afspraak of klanten die via de webshop iets kopen en daarvoor naam, e-mail en adresgegevens achter moeten laten. 

Kortom, je moet een goede reden hebben om deze gegevens ergens op te slaan, en dit doe je door simpelweg de klant/gebruiker te vragen of ze het in orde vinden om de gegevens met je te delen (soort contract). 

Deze gegevens mag je bewaren alleen moet je hier wel een goed doel voor hebben. Dat betekent dat een klant een product van je heeft gekocht en je na 1 week wil vragen of hij/zij het een fijn product vindt, dan heb je een goede reden. Wil je de gegevens bewaren om over 3 jaar weer eens een aanbod te doen, zonder dat hier een reden voor is. Dan doe je er goed aan om deze gegevens niet meer te bewaren. 

Een slot op het toetsenbord.

Bijzondere persoonsgegevens

Je krijgt af en toe ook te maken met bijzondere persoonsgegevens, denk aan: Iemands gezondheid of de politieke voorkeur. Deze persoonsgegevens mag je absoluut niet gebruiken voor je marketingdoeleinden tenzij je hier een uitzondering op hebt vanuit de staat. 

Heb je dit niet en leef je de AVG-regels niet na? Dan kan je strafrechtelijk vervolgd worden. 

Hoe bescherm je deze gegevens?

Je hebt als marketeer te maken met digitale kluizen, deze moet je goed beveiligen, vooral als het om je klantenbestand gaat. Ik geef je een aantal tips hoe je het best om kunt gaan met de persoonsgegevens:

  1. Verzamel niet meer gebruiksgegevens die echt nodig zijn. Ga dus niet op LinkedIn zoeken naar mailadressen, namen en telefoonnummers, maar laat men bij je komen. Dit is niet alleen AVG proof, maar zo laat je ook je professionaliteit zien.
  2. Werk je met een team? Zorg er dan voor dat je niet iedereen zomaar toegang geeft tot deze gegevens, beperk het alleen met een kleine groep die te maken heeft met klantcontacten. 
  3. Vanuit de AVG-wetgeving kan je verplicht worden een DPIA uit te voeren. Dit is een onderzoek naar de risico’s van gegevensverwerking binnen je onderneming. Zo kan je op tijd maatregelen hiertoe nemen. 
  4. Zorg ervoor dat je de wet- en regelgeving van je branche kent. Vanuit de AVG kan er geen bewaartermijn zijn, maar volgens andere wetgevingen kan hier wel een maximum aan zitten.  

Cybercrime en security

Je persoonsgegevens zijn roofgoed voor hackers, ze kunnen hierdoor grote bestanden met persoonsgegevens van je stelen en dit gebruiken voor scam berichten. Je wilt dit natuurlijk als bedrijf voorkomen. 

Je doet er dan ook goed aan om je digitale beveiliging goed in te richten door bijvoorbeeld moeilijke wachtwoorden te kiezen, deze eens in de maand te veranderen en een digitale kluis (tool) te gebruiken voor al je wachtwoorden. Daarnaast is het dringende advies om altijd een cyber risk verzekering af te nemen, vooral als je veelvuldig met de computer werkt en hier ook je CMS systemen op staan. 

Zijn jouw bezoekers goed beschermd?

We begrijpen maar al te goed dat jouw onderneming veel energie en tijd van je vraagt. We vinden het daarom niet meer dan normaal dat je sommige taken liever uitbesteed. Wij kijken graag met je mee of je bezoekers goed beschermd zijn. 

Wil je weten hoe? Maak dan vrijblijvend met ons een afspraak via het contactformulier, of bel naar +31 (6)18 737 274. Liever een mail sturen? Geen probleem! Stuur je bericht naar hallo@thembassadors.nl. Dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Ontvang maandelijks een nieuwsbrief met interessante artikelen, trends en ontwikkelingen.

Bij abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met ons Privacy beleid.
Bedankt, je ontvang nu onze nieuwsbrief.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je de nieuwste kennis en trends weten omtrent marketing en bedrijfsvoering?
Meld je dan aan.

Bij abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy beleid.
Bedankt, je ontvang nu onze nieuwsbrief.
Oeps! Er ging iets verkeerd, probeer opnieuw.

Artikelen

Bekijk onze artikelen op categorie

Onze hoofden zitten boordevol met interessante en nuttige kennis. We willen deze kennis dan ook met liefde met je delen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Wet- en regelgeving

Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord. 

Third-party-cookies stukjes traceerbare code van een ander domein af zodat deze je kan volgen waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
May 15, 2023
5 minuten leestijd
Anne Laura Drost voor een blauwe achtergrond
Marketing

AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Sinds mei 2018 is de AVG van toepassing. Dat betekent dat in heel de Europese Unie dezelfde privacywetgeving telt. Maar wat betekent dit?
Anne Laura Drost voor een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
May 1, 2023
5 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Marketing

Hoe snippets jouw bedrijf kunnen laten groeien

Snippets zijn de stukjes tekst die in zoekmachines staan. Deze snippets dienen als een soort welkomstbericht voor potentiële klanten.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
April 20, 2023
10 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond - The 'M Bassadors
Marketing

Conversion Rate Optimization

Jouw onderneming een conversie boost geven? Lees hier hoe het moet.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond - The 'M Bassadors
Anne Laura Drost
March 2, 2023
8 minuten
Foto van Anne Laura op blauwe achtergrond
Marketing

De 7 marketingtrends van 2023

Wil jij met je onderneming dit jaar goed van start met jouw marketing? Speel dan in op deze 7 marketingtrends.
Foto van Anne Laura op blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
December 11, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Technische SEO

De wondere wereld van Google tag manager

Google tag manager is als het ware een tool die je tussen je website en de server zet.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 22, 2022
10 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Planning

Hoe je met focus verder kan komen

De top 7 gouden tips die ik kan geven zodat jij minder snel wordt afgeleid en beter in je focus komt.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 18, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Planning

Een goede strategie start in je agenda

Meer controle over je leven en onderneming door een goede planning. Zo kan jij stappen maken.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 18, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
User experience

Verschillende soorten webbezoekers

Het MBTI Model beschrijft 4 verschillende persoonlijkheden van typen bezoekers op een website.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
September 25, 2022
7 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Neuromarketing

Spring in het brein van jou doelgroep met neuromarketing

Neuromarketing is een onderdeel van reguliere marketing en zal daarom een ondersteuning zijn op de reguliere marketing.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost - Douma
August 10, 2022
5 minuten leestijd