AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Sinds mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in heel de Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. In het Engels staat dit ook wel bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR).
Waar staat de AVG-wetgeving voor?
De AVG wetgeving staat voor de privacy van de burger woonachtig in de EU. Het is van toepassing als je te maken hebt met persoonsgegevens (naam, adres, telefoonnummer, BSN, enzovoort) van klanten, personeel of andere personen.
Binnen de AVG gaat het vooral om het verwerken van persoonsgegevens, deze verwerking omvat een viertal soorten verwerking, namelijk:
- Het opslaan, bewerken of aanpassen van de gegevens;
- Verzamelen en structureren van de gegevens;
- Verspreiden en combineren van de gegevens;
- Maar ook het verwijderen van de gegevens.
Deze gegevens kunnen handmatig maar ook automatisch worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een mailinglijst die je hebt gemaakt.
De AVG-wetgeving en marketing?
Binnen de marketing heb je natuurlijk te maken met persoonsgegevens. Denk maar eens aan de automatische e-mail die je er maandelijks uitstuurt, de klanten die je bellen voor een afspraak of klanten die via de webshop iets kopen en daarvoor naam, e-mail en adresgegevens achter moeten laten.
Kortom, je moet een goede reden hebben om deze gegevens ergens op te slaan, en dit doe je door simpelweg de klant/gebruiker te vragen of ze het in orde vinden om de gegevens met je te delen (soort contract).
Deze gegevens mag je bewaren alleen moet je hier wel een goed doel voor hebben. Dat betekent dat een klant een product van je heeft gekocht en je na 1 week wil vragen of hij/zij het een fijn product vindt, dan heb je een goede reden. Wil je de gegevens bewaren om over 3 jaar weer eens een aanbod te doen, zonder dat hier een reden voor is. Dan doe je er goed aan om deze gegevens niet meer te bewaren.

Bijzondere persoonsgegevens
Je krijgt af en toe ook te maken met bijzondere persoonsgegevens, denk aan: Iemands gezondheid of de politieke voorkeur. Deze persoonsgegevens mag je absoluut niet gebruiken voor je marketingdoeleinden tenzij je hier een uitzondering op hebt vanuit de staat.
Heb je dit niet en leef je de AVG-regels niet na? Dan kan je strafrechtelijk vervolgd worden.
Hoe bescherm je deze gegevens?
Je hebt als marketeer te maken met digitale kluizen, deze moet je goed beveiligen, vooral als het om je klantenbestand gaat. Ik geef je een aantal tips hoe je het best om kunt gaan met de persoonsgegevens:
- Verzamel niet meer gebruiksgegevens die echt nodig zijn. Ga dus niet op LinkedIn zoeken naar mailadressen, namen en telefoonnummers, maar laat men bij je komen. Dit is niet alleen AVG proof, maar zo laat je ook je professionaliteit zien.
- Werk je met een team? Zorg er dan voor dat je niet iedereen zomaar toegang geeft tot deze gegevens, beperk het alleen met een kleine groep die te maken heeft met klantcontacten.
- Vanuit de AVG-wetgeving kan je verplicht worden een DPIA uit te voeren. Dit is een onderzoek naar de risico’s van gegevensverwerking binnen je onderneming. Zo kan je op tijd maatregelen hiertoe nemen.
- Zorg ervoor dat je de wet- en regelgeving van je branche kent. Vanuit de AVG kan er geen bewaartermijn zijn, maar volgens andere wetgevingen kan hier wel een maximum aan zitten.
Cybercrime en security
Je persoonsgegevens zijn roofgoed voor hackers, ze kunnen hierdoor grote bestanden met persoonsgegevens van je stelen en dit gebruiken voor scam berichten. Je wilt dit natuurlijk als bedrijf voorkomen.
Je doet er dan ook goed aan om je digitale beveiliging goed in te richten door bijvoorbeeld moeilijke wachtwoorden te kiezen, deze eens in de maand te veranderen en een digitale kluis (tool) te gebruiken voor al je wachtwoorden. Daarnaast is het dringende advies om altijd een cyber risk verzekering af te nemen, vooral als je veelvuldig met de computer werkt en hier ook je CMS systemen op staan.
Zijn jouw bezoekers goed beschermd?
We begrijpen maar al te goed dat jouw onderneming veel energie en tijd van je vraagt. We vinden het daarom niet meer dan normaal dat je sommige taken liever uitbesteed. Wij kijken graag met je mee of je bezoekers goed beschermd zijn.
Wil je weten hoe? Maak dan vrijblijvend met ons een afspraak via het contactformulier, of bel naar +31 (6)18 737 274. Liever een mail sturen? Geen probleem! Stuur je bericht naar hallo@thembassadors.nl. Dan kijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je de nieuwste kennis en trends weten omtrent marketing en bedrijfsvoering?
Meld je dan aan.
Artikelen
Bekijk onze artikelen op categorie
Onze hoofden zitten boordevol met interessante en nuttige kennis. We willen deze kennis dan ook met liefde met je delen.

Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord.

AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Hoe snippets jouw bedrijf kunnen laten groeien

Conversion Rate Optimization

De 7 marketingtrends van 2023

De wondere wereld van Google tag manager

Hoe je met focus verder kan komen

Een goede strategie start in je agenda

Verschillende soorten webbezoekers
