Spring in het brein van jou doelgroep met neuromarketing

Wat is neuromarketing
De diepgang van neuromarketing t.o.v. reguliere marketing
Neuromarketing is een onderdeel van reguliere marketing en zal daarom een ondersteuning zijn op de reguliere marketing. Neuromarketing is bedoeld om diepgang te bieden en het onderbewuste brein van jouw consument te begrijpen en hierop in te kunnen spelen met je marketingactiviteiten.
De definitie van neuro
We kunnen heel kort zijn over neuro. Dit is namelijk alles wat betrekking heeft op de zenuwen en/of hersenen van de mens. De zenuwen en hersenen sturen alles aan wat er in een lichaam gebeurd en is daarom ontzettend belangrijk.
De definitie van marketing
Marketing is een verzamelwoord voor o.a. activiteiten, functies en processen binnen een onderneming die ervoor zorgen dat de juiste doelgroep, op het juiste moment met de juiste boodschap wordt voorzien van informatie wat hij op dat moment zoekt. Marketing wordt ingezet voor verschillende groepen, als: klanten, partners of de gehele maatschappij.
Neuromarketing
Als ‘neuro’ betrekking heeft tot de zenuwen/het brein en ‘marketing’ een verzamelwoord is voor alle activiteiten, functies en processen binnen een onderneming om het product goed te communiceren naar buiten toe, dan is Neuromarketing eigenlijk een “kleine” tak van de hele marketing branche.
Neuromarketing heeft namelijk betrekking op de activiteiten, functies en processen van de organisatie met als uitgangspunt: Neuro (de zenuwen en hersenen van de mens).
Hoe dit in zijn werking gaat is als volgt:
Een Neuromarketeer doet onderzoek naar hoe de hersenen van een specifieke doelgroep werken en past dit toe in activiteiten die hij in wil zetten voor de onderneming. Hiermee is de marketeer dicht bij het onbewuste gedrag van mensen en kan door middel van aangepaste activiteiten hierop inspelen zonder dat de doelgroep het 'echt' door heeft.
Omdat dit het onbewuste gedrag uitlokt voelt het daarom voor de consument niet als ‘moeten’ en creëer je een behoefte bij de klant waardoor je jouw producten of diensten kunt verkopen op een manier dat natuurlijk voelt voor de uiteindelijke gebruiker.
Beïnvloed het gedrag van jou consument
Om je wat verder de diepte in te nemen zijn hieronder een drietal methoden beschreven.
1) De uitwendige methode:
- Hoe: Waarnemen.
- Wordt gemeten door: Lichaamstaal, Facial Coding en Eyetracking.
2) De inwendige methode:
- Hoe: Meten.
- Wordt gemeten door: FMRI (Functional Magnethic Resonance Imaging), ECG (Hartfilmpje) en MRI (Magnethic Resonance Imaging)
3) Het in-/output model
- Hoe: Actie & reactie
- Wordt gemeten door: Data en Gedrag.
Verschillende beïnvloedingsmethoden
De uitwendige reflexen van de mens zijn gebaseerd op het kunnen waarnemen van bepaald gedrag en schrijven hieruit een conclusie. Eén van de meest gebruikte onderzoeksmethoden is hiervan Eyetracking.
Hiermee kan de onderzoeker zien waar de ogen van het testpersoon kijken op bijvoorbeeld een website. Vaak gaat deze onderzoeker dieper op de materie in door te vragen om opdrachten uit te voeren en te vragen wat er in het hoofd gebeurd bij het uitvoeren van deze activiteiten.
Facial coding is een ander soort software die niet alleen naar de oogbewegingen kijkt maar ook naar de emoties van het testpersoon. Zo is goed te zien wanneer het testpersoon bijvoorbeeld geïrriteerd of blij is.
Met de inwendige reflexen wordt meer gekeken naar hoe de hersenen reageren op verschillende activiteiten die een testpersoon uitvoert. Deze soorten onderzoeken vragen een groot budget en is voor kleine- en middengrote bedrijven vaak niet te doen.

Met het in-/output model wordt er gekeken naar de actie/reactie van een testpersoon. Dit wordt veelvuldig gedaan door een observatie van een persoon als hij (of zij) een activiteit o.i.d. uitvoert. Uit de observatie komen verschillende inzichten naar voren. Deze methode wordt vaak gebruikt in de detailhandel. Zo kunnen ondernemingen zien wat consumenten doen met hun product. Aan de hand van deze data kunnen o.a. klantprofielen beter worden geïdentificeerd en kan een onderneming specifieker en beter hun doelgroepen bereiken met de juiste boodschappen.
Het toepassen van neuromarketing
Waar wordt neuromarketing ingezet
In de marketingwereld zijn veel verschillende gebieden waar verschillende soorten marketing kunnen worden toegepast. Voor Neuromarketing zijn dat de:
- Klantrelaties;
- Marktbewerkingen;
- Nieuwe diensten;
- Management & ontwikkeling;
- Bedrijfsprocessen;
- Het verkennen van verschillende markten.
Voorbeeld
Een voorbeeld die ik heel typisch vind is het volgende:


Op beide afbeeldingen is een baby te zien met rechts van hem tekst. Op afbeelding 1 kijkt de baby naar voren en zie je in de heatmap dat de testpersonen vooral naar de ogen van de baby kijken en minder naar de tekst. Terwijl die dus wel belangrijk is.
Op afbeelding 2 zie je dezelfde baby maar nu kijkt hij op zij naar de tekst. Nu is in de heatmap te zien dat de testpersonen veel meer naar de tekst kijken en ook daadwerkelijk het lezen.
Wat ermee gebeurd is dat een afbeelding van een mens (of een dier) de aandacht trekt omdat we hetzelfde zijn als degene op de afbeelding. We kijken in het echt ook vaak als mensen ergens naar kijken, dit gebeurd automatisch in ons onderbewuste brein. Dit werkt ook zo op websites.
Kunnen wij je helpen?
Neuromarketing is een specifiek onderdeel van marketing. We kunnen onderzoeken voor je doen met betrekkingen tot neuromarketing.
Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, je kunt ons ook altijd bellen op werkdagen tussen 9 uur en 5 uur. In de weekenden zijn we van 9 tot 12 in de ochtend geopend.
Liever mailen? Dat kan ook, stuur dan jouw bericht naar: hallo@thembassadors.nl