Wet- en regelgeving
5 minuten leestijd

Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord. 

Geschreven door
Anne Laura Drost
Gepubliceerd op
May 15, 2023

Je kent het wel, elke keer weer die melding aan het begin van je bezoek op een website voor het accepteren van de cookies. Klinkt lekker, maar nooit zal je die cookies dan ook krijgen. Dus wat is het dan wel? Ik leg het je graag uit.

Wat zijn third-party-cookies?

Heel simpel gezegd zijn third-party-cookies stukjes traceerbare code van een ander domein af zodat deze je kan volgen waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Naast het volgen van wat je doet op het web kunnen deze cookies er ook voor zorgen dat je gerichte advertenties te zien krijgt en een live chat kunt houden. 

Je hebt ook te maken met first-party-cookies. Dit zijn de cookies die alleen in hetzelfde domein ingezet kunnen worden, een live chat op je website staat misschien daar maar eigenlijk is het een leeg blok dat wordt opgevuld door een ander domein (ander bedrijf) dat gebruik maakt van dat stukje op je website. 

De verdwijning van de third-party-cookie

Ook dit heb je vast al weleens gehoord, de third-party-cookie gaat verdwijnen. En dit klopt ook. Safari en Firefox gebruiken dit al een poosje niet meer, maar nu gaat Google er ook aan geloven. Vanaf 2024 zullen deze cookies verdwijnen. Maar waarom?

De third-party-cookies hebben een slecht imago gekregen omdat het niet in lijn zou staan met de GDPR wetgeving. Mits de cookies van een legitieme partij zijn en gericht op het apparaat waar iemand mee surft is er eigenlijk niks aan de hand. Al moet ik er wel bij zeggen dat het belangrijk is dat ieder individu zelf mag bepalen of hij/zij gevolgd wil worden. 

Toch heeft de third-party-cookie wel echt gebreken, want die cookiemelding is over het algemeen niet heel duidelijk en vooral ook heel irritant. Daarnaast als je aangeeft geen cookies te willen krijgen je een mega lange keuzelijst die je dan moet lezen. Slim van de marketeer, vervelend voor de gebruiker. 

Voordelen van de verdwijning

Er zijn een paar voordelen die genoemd mogen worden wanneer de third-party-cookie zal verdwijnen, namelijk:

  1. Er zullen geen agressieve retargeting technieken meer kunnen worden toegepast. 
  2. Als zoekmachine gebruiker heb je straks weer meer het gevoel dat je niet wordt gevolgd in je surfgedrag. 

Ook vind ik het voor marketeers een uitkomst. Door deze cookies is de marketeer ‘lui’ geworden en kon jaren achterover zitten door deze cookies, want de juiste doelgroep targetten deed de zoekmachine wel. Hierna zal dit toch weer naar de ‘ouderwetse’ manier gaan, namelijk het daadwerkelijk onderzoeken wie de doelgroep is en deze specifiek targetten. 

Maar mocht de marketeer echt heel erg gehecht zijn aan de third-party-cookie, dan zal Google uiteindelijk wel met een alternatief komen hiervoor. De reden hiertoe is omdat dit wel voor een groot deel hun verdienmodel is. 

Goed voorbereid 2024 in?

Wij bij The ’M Bassadors gaan voor organische groei in zoekmachines. Dat de third-party-cookies verdwijnen vinden wij niet zo erg. Wil je hulp bij het organisch groeien met je bedrijf? Stuur dan een bericht naar hallo@thembassadors.nl of bel direct naar 06 18737274.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Ontvang maandelijks een nieuwsbrief met interessante artikelen, trends en ontwikkelingen.

Bij abonneren op onze nieuwsbrief gaat u akkoord met ons Privacy beleid.
Bedankt, je ontvang nu onze nieuwsbrief.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Wil je de nieuwste kennis en trends weten omtrent marketing en bedrijfsvoering?
Meld je dan aan.

Bij abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy beleid.
Bedankt, je ontvang nu onze nieuwsbrief.
Oeps! Er ging iets verkeerd, probeer opnieuw.

Artikelen

Bekijk onze artikelen op categorie

Onze hoofden zitten boordevol met interessante en nuttige kennis. We willen deze kennis dan ook met liefde met je delen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Wet- en regelgeving

Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord. 

Third-party-cookies stukjes traceerbare code van een ander domein af zodat deze je kan volgen waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
May 15, 2023
5 minuten leestijd
Anne Laura Drost voor een blauwe achtergrond
Marketing

AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Sinds mei 2018 is de AVG van toepassing. Dat betekent dat in heel de Europese Unie dezelfde privacywetgeving telt. Maar wat betekent dit?
Anne Laura Drost voor een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
May 1, 2023
5 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Marketing

Hoe snippets jouw bedrijf kunnen laten groeien

Snippets zijn de stukjes tekst die in zoekmachines staan. Deze snippets dienen als een soort welkomstbericht voor potentiële klanten.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
April 20, 2023
10 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond - The 'M Bassadors
Marketing

Conversion Rate Optimization

Jouw onderneming een conversie boost geven? Lees hier hoe het moet.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond - The 'M Bassadors
Anne Laura Drost
March 2, 2023
8 minuten
Foto van Anne Laura op blauwe achtergrond
Marketing

De 7 marketingtrends van 2023

Wil jij met je onderneming dit jaar goed van start met jouw marketing? Speel dan in op deze 7 marketingtrends.
Foto van Anne Laura op blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
December 11, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Technische SEO

De wondere wereld van Google tag manager

Google tag manager is als het ware een tool die je tussen je website en de server zet.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 22, 2022
10 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Planning

Hoe je met focus verder kan komen

De top 7 gouden tips die ik kan geven zodat jij minder snel wordt afgeleid en beter in je focus komt.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 18, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Planning

Een goede strategie start in je agenda

Meer controle over je leven en onderneming door een goede planning. Zo kan jij stappen maken.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
November 18, 2022
8 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
User experience

Verschillende soorten webbezoekers

Het MBTI Model beschrijft 4 verschillende persoonlijkheden van typen bezoekers op een website.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost
September 25, 2022
7 minuten leestijd
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Neuromarketing

Spring in het brein van jou doelgroep met neuromarketing

Neuromarketing is een onderdeel van reguliere marketing en zal daarom een ondersteuning zijn op de reguliere marketing.
Anne Laura Drost op een blauwe achtergrond
Anne Laura Drost - Douma
August 10, 2022
5 minuten leestijd