Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord.

Je kent het wel, elke keer weer die melding aan het begin van je bezoek op een website voor het accepteren van de cookies. Klinkt lekker, maar nooit zal je die cookies dan ook krijgen. Dus wat is het dan wel? Ik leg het je graag uit.
Wat zijn third-party-cookies?
Heel simpel gezegd zijn third-party-cookies stukjes traceerbare code van een ander domein af zodat deze je kan volgen waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Naast het volgen van wat je doet op het web kunnen deze cookies er ook voor zorgen dat je gerichte advertenties te zien krijgt en een live chat kunt houden.
Je hebt ook te maken met first-party-cookies. Dit zijn de cookies die alleen in hetzelfde domein ingezet kunnen worden, een live chat op je website staat misschien daar maar eigenlijk is het een leeg blok dat wordt opgevuld door een ander domein (ander bedrijf) dat gebruik maakt van dat stukje op je website.
De verdwijning van de third-party-cookie
Ook dit heb je vast al weleens gehoord, de third-party-cookie gaat verdwijnen. En dit klopt ook. Safari en Firefox gebruiken dit al een poosje niet meer, maar nu gaat Google er ook aan geloven. Vanaf 2024 zullen deze cookies verdwijnen. Maar waarom?
De third-party-cookies hebben een slecht imago gekregen omdat het niet in lijn zou staan met de GDPR wetgeving. Mits de cookies van een legitieme partij zijn en gericht op het apparaat waar iemand mee surft is er eigenlijk niks aan de hand. Al moet ik er wel bij zeggen dat het belangrijk is dat ieder individu zelf mag bepalen of hij/zij gevolgd wil worden.
Toch heeft de third-party-cookie wel echt gebreken, want die cookiemelding is over het algemeen niet heel duidelijk en vooral ook heel irritant. Daarnaast als je aangeeft geen cookies te willen krijgen je een mega lange keuzelijst die je dan moet lezen. Slim van de marketeer, vervelend voor de gebruiker.

Voordelen van de verdwijning
Er zijn een paar voordelen die genoemd mogen worden wanneer de third-party-cookie zal verdwijnen, namelijk:
- Er zullen geen agressieve retargeting technieken meer kunnen worden toegepast.
- Als zoekmachine gebruiker heb je straks weer meer het gevoel dat je niet wordt gevolgd in je surfgedrag.
Ook vind ik het voor marketeers een uitkomst. Door deze cookies is de marketeer ‘lui’ geworden en kon jaren achterover zitten door deze cookies, want de juiste doelgroep targetten deed de zoekmachine wel. Hierna zal dit toch weer naar de ‘ouderwetse’ manier gaan, namelijk het daadwerkelijk onderzoeken wie de doelgroep is en deze specifiek targetten.
Maar mocht de marketeer echt heel erg gehecht zijn aan de third-party-cookie, dan zal Google uiteindelijk wel met een alternatief komen hiervoor. De reden hiertoe is omdat dit wel voor een groot deel hun verdienmodel is.
Goed voorbereid 2024 in?
Wij bij The ’M Bassadors gaan voor organische groei in zoekmachines. Dat de third-party-cookies verdwijnen vinden wij niet zo erg. Wil je hulp bij het organisch groeien met je bedrijf? Stuur dan een bericht naar hallo@thembassadors.nl of bel direct naar 06 18737274.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Wil je de nieuwste kennis en trends weten omtrent marketing en bedrijfsvoering?
Meld je dan aan.
Artikelen
Bekijk onze artikelen op categorie
Onze hoofden zitten boordevol met interessante en nuttige kennis. We willen deze kennis dan ook met liefde met je delen.

Third-party-cookies, vast al weleens van gehoord.

AVG/GDPR wetgeving, wat betekent dit?

Hoe snippets jouw bedrijf kunnen laten groeien

Conversion Rate Optimization

De 7 marketingtrends van 2023

De wondere wereld van Google tag manager

Hoe je met focus verder kan komen

Een goede strategie start in je agenda

Verschillende soorten webbezoekers
